lundi, novembre 05, 2007

Ammmmateurs de Herzog

Voici un très très long article du The Observer sur Herzog et son dernier film que seuls les passionnés liront jusqu'au bout. Très intéressant.

L'intro:

Things happen on a Werner Herzog set: mutinies break out, actors' lives are threatened, crew members are beaten and thrown in jail in the wildest corners of the world - and all in pursuit of the 'ecstatic truth' about humanity. Daniel Zalewski joins the German director shooting his first Hollywood film in the Thai jungle.

Werner Herzog hastily cordoned off a swath of jungle with wooden sticks and yellow tape, like a cop marking a crime scene. 'Nobody will cross this line!' he announced. It was late August, and the German director had travelled to northwest Thailand, a few miles from the border of Burma, to shoot Rescue Dawn amid virgin rainforest. It was his first Hollywood-funded feature, and he was determined to stop what he called 'the Apparatus' - a squadron of make-up artists, special-effects engineers and walkie-talkie-carrying professionals who had been deployed to work with him - from trampling on yet another pristine thicket. Herzog, who typically works with a small crew and a minuscule budget, was pleased to have millions of dollars at his disposal, but he was not so pleased to have been saddled with more than a hundred collaborators. 'I do not need all these assistants,' he complained. 'I have to work around them.'

L'article complet

1 commentaire:

Yvan a dit...

Très très long et assez intéressant. Merci. J'ai pas tout lu encore, mais à chaque tournage, Herzog persiste et signe.On pourrait écrire un bouquin documentaire chaque fois. Il peut irriter autant qu'il fascine j'imagine. De voir comment un auteur se démerde avec les millions d'Hollywood et sa cohorte, pour imposer sa vision des choses.

Hollywood a sans doute pensé: Bah, le type est vieillissant à 65 ans et se retrouve dans la jungle, on va pouvoir(enfin) lui dire quoi faire pour "pogner". Nonon. C'était sans compter sur la passion du mec, intacte; et sur sa détermination à imprégner de sa personne (à tort ou à raison) chacun de ses films, millions ou pas. Ça a dailleurs "floppé" non?

Quand j'ai voulu le voir, il avait disparu après 3 semaines à l'affiche dans une seule salle à Montréal, si je ne m'abuse.